کاوشی در نمایشنامه ی آرامسایشگاهِ فُرسی از دریچه ی نوتاریخگرایی (تاریخگرایی نو)
نویسندگان
چکیده
چکیده نوتاریخگرایی گرایشی است در مطالعات ادبی و فرهنگی که توجه ویژه ای به موقعیت تاریخی متن به عنوان جزء جدایی ناپذیر متن دارد. از این دیدگاه متن به صحنه ی نبرد میان اندیشه های متخاصم نویسنده، جامعه، رسوم، نهادها و اعمال اجتماعی بدل می شود که همگی در نهایت مورد توافق نویسنده و خواننده و تحت تأثیر شناختمان آن ها قرار می گیرد. تاریخگرایی نو به متن ادبی به عنوان بستری برای تعامل گفتمان های گوناگون و نمایان سازی روابط قدرت می پردازد. اندیشمندان بسیاری در این رویکرد سهم داشته اند، از جمله فوکو که تأکید می کند تاریخ رابطه ی پیچیده ی انواع گفتمانهاست. گفتمان با قدرت پیوند خورده است و از طریق زبان اعمال می شود. این رویکرد سعی در به تصویر کشیدن تعامل گفتمان های گوناگون یک متن ادبی و چگونگی تأثیرگذاری و تأثیرپذیری متقابل گفتمان ها و متن بر یکدیگر دارد. فرسی در نمایشنامه ی آرامسایشگاه ایدئولوژی خود را در غالب گفتمان های اجتماعی نمایان می کند. مضمون نمایشنامه از بطن جامعه ی مؤلف، هم از جنبه ی فرهنگی و هم از جنبهی اجتماعی، سر برآورده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است به نمایشنامه ی آرامسایشگاه به عنوان فضایی برای تعامل گفتمان های گوناگون نگریسته شود و به ریشه یابی قواعد و احکام اجتماعی موجود در متن، گفتمان غالب متن، بایدها و نبایدهای اجتماعی دوره ی تاریخی مورد نظر نویسنده و بازتاب اوضاع تاریخی متن پرداخته شود.
منابع مشابه
تحلیل ساختاری و مضمونی نمایشنامۀ "آرامسایشگاه" بهمن فرسی
بهمن فرسی یکی از پیش روان نمایشنامهنویسی و ادبیات نوین، با سبک خاص خود در نمایشنامۀ آرامسایشگاه، با تلفیقی از ساختار نمایشنامههای کلاسیک و تئاتر پوچی، دست به خلق اثری نو و تجربهای تازه در دوران خود زده است. واژة خودساختۀ فرسی در عنوان نمایشنامه، حقیقت مانندی نمایشنامه، دیالوگها و گفتگوهایی که بیشتر شبیه مونولوگ هستند و مهمتر از همه مضمون نمایشنامه، آرامسایشگاه را به سمتی سوق میده...
متن کاملبررسی نشانه های ابسوردیسم در نمایشنامه های بهمن فرسی با تمرکز بر نمایشنامه های گلدان و آرامسایشگاه
چکیده فارسی: رویکرد ابسوردیسم در دنیای درام بحث جدیدی نیست، دست کم در غرب بیش از نیم قرن از شکل گیری آن و نیز کاربردش در نمایشنامه نویسی می گذرد. بنابر آن چه مارتین اسلین در کتابی به همین نام آورده است، نمایشنامه های ابسورد مولفه ها و ساختارهایی متمایز از نمایشنامه های کلاسیک و غیرابسورد را داراست. تئا تر ابزورد از ساختارهای طراحی شده بر پایه روش های سنتی، کشمکش و اوج و فرود ها استفاده نکرده...
آموزه ی عشق افلاطونی در نمایشنامه ی ماسک دار کومس اثر جان میلتون
افلاطون به عنوان برجسته ترین فیلسوف دوران باستان تاثیر شگرفی بر فرهنگ و تمدن دنیای غرب بر جا نهاده است. به ویژه آموزه ی عشق او در رساله ی مهمانی که ادبای اروپای رنسانس تا حد زیادی وامدار آن هستند. میلتون، آخرین و یکی از شاخص ترین چهره های رنسانس انگلستان و اروپا، از این قاعده مستثنی نیست به نحوی که تاثیر آموزه های افلاطون را می توان در جای جای آثار او مشاهده نمود. مقاله ی حاضر به بررسی ...
متن کاملبررسی استحاله ی مکانی در نمایشنامه ی کانال کمیل: رویکرد نشانه-معناشناختی
هیچ گفتمانی فاقد مکان نیست. مکان ها به طور مستقیم یا غیرمسقیم در شک لگیری گفتمان و تولید معنا نقش دارند. مکان صورت بیان و صورت محتوا را در تعامل با یکدیگر قرار می دهد. در بعضی موارد مکان به شکل کاملا فیزیکی و عینی در گفتمان ها تجلی می یابد و درموارد دیگر، این کارکرد عینی تضعیف شده است و جای خود را به کارکرد انتزاعی می دهد. مکان های عینی مکان هایی با ویژگی کنشی و مکان های انتزاعی مکان هایی ب...
متن کاملنشانهشناسی نام شخصیتهای نمایشی در نمایشنامه ی مرگِ فروشنده
این نوشتار در باب نامشناسی بر اساس نشانهشناسیِ نام شخصیتها در نمایشنامه است و میکوشد با توجه به دانش نامشناسی و تکیه بر روش نشانهشناسیِ پیرس به دلالت های گوناگون چون دلالت شمایلی، نمایهای و نمادین نامهای شخصیتهای نمایشی بپردازد. از آنجا که دانش نامشناسی یکی از امکانات تحلیلی در باب شناخت شخصیت ادبی– نمایشی در نظریات جدید است و در حوزهی مطالعات نمایشی ایران نادیده گرفته شده است این مقا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نامه هنرهای نمایشی و موسیقیجلد ۵، شماره ۹، صفحات ۱۷-۳۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023